mandag 22. november 2010

Drømmer meg vekk i stuen ..

Stuen vår i underetasjen

Slik ser det altså ut hos oss den dag idag. Det er en åpen stue-/kjøkkenløsning, så bildet er tatt i fra kjøkkendelen. Det er et langt og tildels smalt rom. Jeg liker å kalle det for "mingleplassen" vår. Her spises det og det prates, derfor har vi valgt å ikke ha fjernsyn i dette rommet - er veldig fornøyd med det valget, selv ett år senere. 

Da vi flyttet inn var alle vegger hvite og tapetisert med miljøstrie. Kan ikke si jeg er så fornøyd med det produktet, men det er jammen meg en voldsom jobb å gjøre noe med. 
I første omgang har vi bare brukt malekosten og fylt rommene med litt mer farge. Som dere ser i stuen her har vi malt endeveggen. Det gjorde en ekstrem forskjell fra den hvite som var. Rommet ble straks fylt med varme og det ble koseligere og oppholde seg her. Når det er sagt må jeg innrømme at jeg har planer om å male veggen på ny. Jeg ønsker en dypere brunfarge. Har funnet fargen jeg vil ha og den kalles "mocca" (NCS 6020 Y50R). 
Har falt pladask for den nye malingssorten Lady Pure color, og tror jeg må eksprimentere med denne i stuen vår.

Lady pure color - gir en helt matt overflate som ikke reflekterer lys. Skjuler godt ujevnheter, så den er nok bra å bruke på den type tapet vi har.

Når det gjelder møblene i stuen er sofaen bare lånt. Møbler koster, så dette er et spareprosjekt og en fremtidsplan. Jeg liker u-løsningen vi har. Den er praktisk og gir mange sitteplasser. I og med at vi ikke har tv her, kan vi velge å ha det slik. Jeg hadde ikke valgt mørkeblå skinnsofa hadde jeg stått i møbelbutikken med frie tøyler. Jeg har i fremtiden lyst på en stoffsofa i en lys bruntone. 
Det finnes stofftyper som er veldig enkle og renholde. Polyester for eksempel er et greit møbelstoff for småbarnsforeldre. Det er ingenting som trekker inn i fibrene (som er syntetiske), så her kan det rengjøres med bare vann og evt litt zalo. Så skinnsofa er absolutt ikke en "must" for dere med små barn.

Denne sofaen er fra Bolia - Scandinavia trukket i legend. En praktisk sofa med perfekt sittehøyde. Den finnes i forskjellige moduler, og kunne absolutt passet fint inn i stuen vår!

 Syns dette sofabordet er råstilig! Jeg liker det naturinspirerte uttrykket og de massive beina. Med et lyst teppe for å bryte med gulvet hadde dette blitt bra!

Fargesammensetninger er alltid litt utfordrene. Det gjelder å velge riktig farge på riktig plass. Å sette en sterk farge på et møbel kan være litt "risky" - du kan bli lei fargen, og det er ikke så billig å bytte ut møblene hver gang du ønsker forandring. 

 Hadde vært kult, men....

Farger på tekstiler er litt mer praktisk; putetrekk, gardiner, løpere/duker osv. koster ikke så mye å forandre dette og det gjør veldig stor forskjell i et interiør hvilke farger du velger på detaljene.
 Jeg syns denne sammensetningen av farger er nydelig. Kanskje turkis er neste detaljfarge?
(Bilde er fra Kurage sin kolleksjon - nydelig)

Jeg kunne lagt ved flere bilder for å få frem tankene mine enda mer. Dette er ihvertfalle en begynnelse på en ny tankegang! Jeg ser det for meg, og det ser bra ut i hodet mitt!
Legg gjerne igjen en kommentar om hva du syns - det blir høyt verdsatt!

Veronica




3 kommentarer:

  1. Vi har en veldig praktisk sofa fra Bolia i ULL, av alle ting:-) Grått ull, ser ingen flekker, og enkel å tørke av , lun og god å sitte i:-) Og jeg var så heldig å kjøpe den for kun 5000,- på finn, 1 år gammel, og den kostet ny 17 500 :-O Fin fargekombinasjon på det siste bildet:-) Kjekt å se interiørbilder:-)

    SvarSlett
  2. Jeg har turd å velge farge på lenestolene mine; knall oransje.. når man får kjøpe de billig så skader det ikke så mye å skifte de ut:-) Når folk kommer inn i stuen min får de sjokk over at den er så fargerik, men jeg har egentlig kun farger på lenestoler, puter og nips. Vegger og tak er eggehvite, og gulvet er lyst, det valgte jeg med vilje slik at jeg kan "fargelegge" interiøret i den fargen jeg vil, så ofte jeg vil uten at det er for mye jobb:-) Nesten alle møblene mine er kjøpt på "sparebluss" på finn og loppis, likevel kun forholdsvis nye og moderne møbler:-) Mye å spare der:-) Lykke til med tankeplanlegging:-)

    SvarSlett
  3. Tusen takk for kommentarene, Helena!!
    Har sett lenestolene dine i oransje og de er jo KNALLtøff!! Hvis en får det som en ønsker med en gang er det litt mer aktuelt enn når ting skjer over tid - som hos oss!! Om jeg hadde fått meg noen knalle møbler nå, så hadde jeg garantert ønsket en annen farge når resten skulle ordnes ;-)
    Har troen på at dere har det lekkert hjemme!! Finn og loppemarked er neimen ikke dumt! Ihvertfall når en kan få det ganske nytt!

    SvarSlett